strategia marketingowa - jak ją zaplanować

Jakie są typy marketingu?

Działania marketingowe powinny opierać się na przemyślanej strategii marketingowej, opartej o mocne i słabe strony firmy. Ale równie ważne są innowacje i dostosowanie ewentualnych zmian do sytuacji rynkowej i do tego jakie rezultaty dają podjęte akcje marketingowe. Wyróżniamy różne typy marketingu i warto przyjrzeć się choć kilku z nich, aby następnie zadecydować, który będzie pasował do firmy i jakie wyniki przyniesie w praktyce. Obecnie jednym z bardziej popularnych rodzajów marketingu jest marketing cyfrowy, czyli wszystkie działania, które są związane z technologią cyfrową. Zaliczamy do niego między innymi marketing treści, marketing w mediach społecznościowych, marketing w wyszukiwarkach internetowych, e-mail marketing i reklamę internetową.


Przykłady działań marketingowych

Skuteczne działania marketingowe, to takie, które w perspektywie czasu przynoszą zamierzone efekty, na przykład zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy, większą sprzedaż lub lepszą widoczność w wyszukiwarkach. Trzeba jednak pamiętać, że niektóre formy marketingu, jak pozycjonowanie, wymaga cierpliwości i czasu, dlatego nie można oczekiwać efektów zbyt szybko. Wybrane przykłady działań marketingowych to eventy firmowe w postaci konferencji lub targów, gdzie firma promuje swój wizerunek i ma jasno określony cel marketingowy, przyciągnąć Klientów i zainteresować ich swoimi produktami. Na żywo można to zrobić najlepiej, bo w grę wchodzi interakcja z potencjalnymi Klientami. Inne firmy mogą postawić na webinary online, gdzie każdy może wygodnie połączyć się z ekspertami z firmy i zobaczyć przekaz na żywo. Wiele przedsiębiorstw decyduje się także na reklamę na Facebooku, bo wiedzą jak dzięki niej, można skutecznie można dotrzeć do wielu osób. Jest to bardzo popularna forma reklamy, a przygotowanie właściwej grafiki i hasła reklamowego do kampanii to właśnie praca marketingowców, grafików i copywriterów. 

Jakie obierać cele marketingowe?

Wszystko zależy tutaj od specyfiki usługi lub produktu, konkurencji i od tego w jakiej kondycji znajduje się firma. Jakie są przykłady celów marketingowych? Bardzo częstą strategią jest budowanie świadomości marki na rynku. Spójny obraz marki i jej korzyści przemawiające do ludzi, zagwarantują dobre rezultaty. Ten cel jest długofalowy i pracuje się na niego właściwie od początków istnienia firmy. Konsekwentne działania, poparte mocną strategią, mogą przemawiać do Klientów, którzy szukają autentycznych i użytecznych marek. Inne zadania marketingu to pozyskiwanie leadów czyli kontaktów handlowych, które potem można przekuć w sprzedaż. Mówi się o tym, że cel marketingowy powinien być zgodny z zasadą SMART, czyli być skonkretyzowany, mierzalny, osiągalny, realny i określony w czasie. Te pięć czynników to wstępna recepta na sukces dla danej firmy. Działanie elastyczne, dopasowanie do potencjału firmy, aktualnej konkurencji i Klientów, to ważny element współczesnego marketingu. 

Na czym polega marketing zewnętrzny?

Marketing zewnętrzny to inaczej outsourcing marketingowy, czyli zlecanie całości działań marketingowych lub ich części, firmom zewnętrznym. Mogą to być agencje reklamowe lub freelancerzy, którzy zajmują się z góry ustalonymi działaniami. Dział marketingu w firmie, jeśli taki jest, wspiera firmę zewnętrzną w działaniach. Wyspecjalizowane działania zlecone na zewnątrz, to oszczędność czasu i powierzenie wielu zadań specjalistom, którzy mają doświadczenie w danej dziedzinie. Być może z czasem uda się samemu na tyle wyspecjalizować, aby część działań lub wszystkie, wykonywać samemu. Do tego jednak, trzeba mieć pracowników i czas potrzebny na takie procesy. O to ostatnie jest najtrudniej, dlatego też wiele firm chwali sobie marketing zewnętrzny i bezpiecznie oraz wygodnie zleca swoje zadania marketingowe firmom zewnętrznym. Biorąc pod uwagę to ile czasu zajmuje pozycjonowanie i regularne pisanie treści lub tworzenie i optymalizowanie reklam na Facebooku, firmy wolą to zlecić ekspertom i zdjąć z siebie ten pracochłonny obowiązek.