marketing b2b - różnice między marketingiem b2b i b2c

B2B i B2C to dwa różne rodzaje marketingu. Pierwszy z nich oznacza business-to-business, natomiast drugi – business-to-consumer. Można je więc określić jako marketing biznesowy i konsumencki. Oba typy starają się przyciągnąć uwagę różnych grup odbiorców. Choć istnieją między nimi pewne podobieństwa, warto omówić różnice występujące między marketingiem B2B a B2C.

Co to jest marketing B2B?

B2B – co to znaczy? Jak już wspomniano wyżej, ten termin kryje pojęcie business-to-business i odnosi się do przedsiębiorstw, których klientami są inne podmioty gospodarcze. Marketing B2B jest więc poświęcony potrzebom, wyzwaniom i zainteresowaniom klientów dokonujących zakupów raczej w imieniu organizacji, a nie dla siebie. Jeśli chodzi o przykłady współpracy B2B można tu wymienić m.in. agencję PR, która działa na zlecenie cieszącego się popularnością sklepu internetowego, firmę informatyczną zajmującą się sprzedażą oprogramowania SEO działom marketingowym czy też projektanta wnętrz, którego specjalnością jest projektowanie przestrzeni biurowych.

Czym jest marketing B2C?

B2C – co to znaczy? Business-to-consumer opisuje firmy, których klientami są osoby indywidualne, a nie nabywcy profesjonalni. Wszelkie działania związane z marketingiem B2C skupiają się na potrzebach i zainteresowaniach konsumentów, które są ważne w ich życiu codziennym. Przykłady B2C to np. sieć komórkowa oferująca indywidualnym klientom pakiety Internetu, agencja nieruchomości zajmująca się wynajmem kawalerek dla studentów czy też firma hostingowa sprzedająca hosting dla hobbystycznych blogerów.

Jakie są różnice między marketingiem B2B a B2C?

Tak naprawdę po zapoznaniu się z charakterystyką obu rodzajów marketingu, różnice między nimi są widoczne na pierwszy rzut oka. Niewątpliwie należy wśród nich wymienić grupę nabywców. Liczba klientów biznesowych będzie zdecydowanie mniejsza. Mogą oni jednak posiadać stosunkowo większą wartość. Oznacza to, że choć klienci B2B są mniej liczni, będą wydawali więcej ze względu na zwiększone zapotrzebowanie na produkty lub usługi. Podejmują w końcu przedsięwzięcia na szerszą skalę. Warto wspomnieć też o stopniu profesjonalizmu. W przypadku marketingu B2B to odbiorca jest ekspertem w swojej branży. Trzeba więc umieć komunikować się z taką grupą w prawidłowy sposób. Kolejny element to punkty odniesienia. W marketingu B2C komunikaty mogą skupiać się bardziej na treści rozrywkowej, nie istnieją przeszkody do stosowania mniej formalnego języka. Model B2B będzie w tej kwestii bardziej wymagający. Trzeba postawić na profesjonalizm, wiedzę i doświadczenie ekspertów. Tylko w ten sposób uda się uzyskać zaufanie klientów biznesowych. Następny aspekt to nasycenie emocjami. W marketingu B2B nie ma po prostu miejsca na emocje. Liczy się jedynie wiedza i treść nasycona wartościowymi szczegółami. Przedsiębiorcy posiadają określone potrzeby, które zwyczajnie muszą zostać zaspokojone. W modelu B2C można natomiast wpływać na emocje odbiorców właściwie na każdym kroku. Jest to związane z kolejnym czynnikiem, czyli podejmowaniem decyzji zakupowych. Klienci indywidualni po prostu częściej kierują się emocjami i potrzebą chwili. Klienci biznesowi muszą kierować się logiką, ponieważ ich błąd mógłby odbić się na funkcjonowaniu całej firmy.

Kiedy używać marketingu B2B i B2C?

Marketing B2B powstał z myślą o każdej firmie, która sprzedaje swoje produkty lub usługi dla innych firm. By skutecznie go realizować, należy opracować ogólną wizję działań i określić wyniki, jakie chce się osiągnąć, a także zdefiniować swój rynek i stworzyć profil idealnego klienta. Główne cele B2C oscylują natomiast wokół pozyskania klienta indywidualnego oraz umocnienia więzi z użytkownikami, którzy już zdecydowali się skorzystać z produktów lub usług firmy. Głównym kanałem komunikacji w tym modelu jest Internet, dzięki czemu możliwe jest dotarcie do jak największego grona klientów. Konieczne jest więc zadbanie o przejrzysty interfejs i wygląd strony internetowej.